Ο π.Ιωάννης Νικόπουλος,Θεολόγος, στο «Κυριακάτικο αρχονταρίκι»

IMG_0493

Την Κυριακή 6 Απριλίου και ωρα 10.30π.μ. στο «Κυριακάτικο αρχονταρίκι» μας καλεσμένος ηταν ο π.Ιωάννης Νικόπουλος, Θεολόγος και Εφημέριος του Ναού μας. Το θέμα της ημέρας ηταν: «Κριτήριο της ορθόδοξης ασκησης η αγάπη». Ο π.Ιωάννης αφου ευχαρίστησε τα μέλη της Εκκλησιαστικής  Κοινότητος για την αγάπη τους και την συμπαράσταση τους στο εργο της ιδρύσεως της Νέας Ενορίας και της ανεγέρσεως του Νέου Ενοριακού Ιερού Ναού Οσίου Ιωακείμ Νοτενών, προσπάθησε με διάφορα παραδείγματα απο την καθημερινότητα να επισημάνει το βαθύτερο νόημα της ορθόδοξης ασκησης.

Μεταξύ των αλλων ετόνισε:

Δυο είναι οι αξονες πάνω στους οποίους κινούμεθα τώρα  τη Σαρακοστή :

α)Η Σαρακοστή είναι μια άσκηση,ενας αγώνας εναντίον της φιλαυτίας μας,της πεσμένης μας φύσης.

Και η άσκηση μέσα στην Εκκλησία δεν αποβλέπει στο να μας κόψει τη χαρά η την απόλαυση(το φαγητό).  Δεν μας εκδικείται η Εκκλησία,δεν εχει τέτοια διάθεση η Εκκλησία. Αλλά με τις διάφορες «απαγορεύσεις»,θέλει να μας κάνει ικανούς να χαιρόμαστε αληθινά,να χαιρόμαστε τον εαυτό μας,τη ζωή μας,το Θεό μας.

Η άσκηση δεν είναι ενας αγώνας κατά του σώματος,αλλά υπέρ του σώματος. Και με τη νηστεία διαπαιδαγωγούμε το σώμα να συμμετέχει στη χαρά της πνευματικής ζωής.

Η ορθόδοξη ασκηση θέλει να χτυπήσει τη φιλαυτία, τον ναρκισισμό, το «εγώ» του ανθρώπου. Πολλοί χριστιανοί σήμερα πιστεύουν ότι η ψυχή θέλει να πάει κοντά στο Θεό, αλλά το σώμα τη φρενάρει με τις ορμές του.

Αυτή η νοοτροπία δεν δικαιώνεται από τους πατέρες. Ξέρουμε ότι η πρώτη αμαρτία που εγινε ποτέ στον κόσμο,εγινε από τον διάβολο που δεν ειχε σώμα, δεν ειχε σωματικά πάθη, δεν ετρωγε, ειχε όμως εγωισμό, υπερηφάνεια. Ξέρουμε επίσης ότι η πρώτη αμαρτία που εκανε ο ανθρωπος ηταν και αυτή του εγωισμού. Μα θα πεί κάποιος δεν είναι ετσι. Η λαιμαργία, μια σωματική αμαρτία ηταν η πρώτη αμαρτία του ανθρώπου, αφου εφαγε τον απαγορευμένο καρπό. Δεν είναι όμως ετσι τα πράγματα, γιατί όταν ο διάβολος προσπάθησε να ρίξει τους πρωτοπλάστους στην αμαρτία δεν ειπε: «Τι ωραίος που είναι αυτός ο καρπός, τι ωραία γεύση που εχει», για να τους τραβήξει σωματικά. Τι τους ειπε; «Ο Θεός δεν θέλει να φάτε από αυτό το δεντρο, γιατί αν φάτε θα γίνετε σαν το Θεό και θα του πάρετε τη θέση».Θα γίνετε θεοί αν φάτε απ’ αυτό. Τον εγωισμό θέλησε να υποκινήσει ο διάβολος. Γι’ αυτό από τότε η πρώτη και βασική αμαρτία  είναι ο εγωισμός, η φιλαυτία. Από κεί πηγάζουν ολες οι άλλες αμαρτίες και οι αμαρτίες του σώματος από τη φιλαυτία ξεκινούν. Η ανταρσία της ψυχής μας εκδηλώνεται μέσα από το σώμα και το σώμα φαίνεται επαναστατημένο. Δεν φταίει όμως το σώμα.Το σώμα απλώς την πληρώνει.Δράστης είναι ο εγωισμός, η φιλαυτία μας και θύμα είναι το σώμα. Γι’ αυτό , όπως είπαμε και η ασκηση της Εκκλησίας μας εχει σαν σκοπό καταπολέμηση της φιλαυτίας.

– Όταν χρησιμοποιώ τον συνάνθρωπό μου, για να ικανοποιώ τα σωματικά μου πάθη αυτό είναι εγωιστικό, γιατί θέλω να παίρνω την αίσθηση ότι αξίζω,

οτι ειμαι επιθυμητός

– Όταν δεν τηρώ τη νηστεία, από πίσω κρύβεται ο εγωισμός. Θέλω να ξεχωρίσω από την υπόλοιπη Εκκλησία. Δεν υποτάσσομαι.

–  Όταν δεν συγχωρώ δεν μ’ αφήνει ο εγωισμός γιατί δεν θέλω να πέσω στα μάτια του αλλου

–  Όταν πιστεύω ότι αξιζα μια καλλίτερη σύζυγο, από πίσω κρύβεται ο εγωισμός

Με αυτή τη νοοτροπία επόμενο είναι να δημιουργούνται συγκρούσεις με τα μέλη της οικογενείας μας και όχι μόνο. Ποιος από μας λέει : Εγώ δεν αξίζω τον αντρα που εχω;Ευχαριστώ το Θεό που τον εχω! Την καταπολέμηση του εγωισμού με την ασκηση δεν την εχουμε πάρει στα σοβαρά γι’ αυτό και δεν αλλάζει η ζωή μας.

β)Αυτή η ασκηση που κάνουμε τη Σαρακοστή, δεν είναι ατομικό γεγονός, αλλά εκκλησιαστικό γεγονός

Πολλοί αδελφοί μας κάνουν ασκηση για αυτοπειθαρχία, για να νικήσουν τις ορμές τους, για να επιβληθούν στον εαυτό τους, για να αποκτήσουν δύναμη. Εμπνεόμενοι, ισως από τη ζωή των Αγίων, από τα κατορθώματα τους, θέλουν κι αυτοί να γίνουν δυνατοί, να αποκτήσουν κάποια χαρίσματα των αγίων.

Μα θα πεί κάποιος είναι κακό να ασκούμαι στο ονομα του Ιησού και να θέλω να μοιάσω στους αγίους; Ποιο  είναι το πρόβλημα; Το πρόβλημα είναι κατ’ αρχήν το κίνητρο. Δεν με ενδιαφέρει ο Θεός σαν Πρόσωπο, με ενδιαφέρουν τα δώρα που που μπορεί να μου δώσει.  Με αλλα λόγια:Με ενδιαφέρει ο εαυτός μου, η ατομικότητα μου, ακριβώς το αντίθετο από αυτό που επαγγέλεται ο εκκλησιαστικός τρόπος ζωής, η ορθόδοξη ασκηση.

Η ορθόδοξη ασκηση, ακριβώς, θέλει να βγάλει τον ανθρωπο από την ατομικότητα, από την απομόνωση, από το κλείσιμο στον εαυτό του  και να τον επαναφέρει στη σχέση, στη φύση του που είναι εκκλησιαστική, να τον κάνει μέλος της Εκκλησίας. Η ορθόδοξη ασκηση θέλει να βοηθήσει τον ανθρωπο να συναντήσει το Πρόσωπο του Θεού και  τα πρόσωπα των αδελφών του. Γι’ αυτό το σκοπό και μόνο χρειάζεται η ασκηση. Ο  ανθρωπος  δημιουργήθηκε  από  το  Θεό  για  να  εχει  και  να  διατηρεί  μια  σχέση, σχέση  με  το  Θεό, σχέση  με  τους  αλλους  ανθρώπους  και  σχέση  με  ολόκληρη  την  κτίση. Αυτό  το  ειχαν  επιτύχει  οι  πρωτόπλαστοι  γιατί  ειχαν  την  ζωοποιό  σχέση  με  το  Θεό, ειχαν  τη  Χάρη  του  Θεού. Και  ησαν  υγιείς, αφού  υγεία  είναι  η  σωστή  σχέση  του  ανθρώπου  μ’ αυτούς  τους  τρείς  παράγοντες : Με  το  Θεό, τον  συνάνθρωπο  και  την  κτίση. Μετά  την  πτώση,  όμως  ο  ανθρωπος  αρρώστησε, εχασε  τον  προσανατολισμό  του  προς  το  Θεό, απώλεσε  τη  Θ. Χάρη

Με  αποτέλεσμα  να  διαταραχθούν  ολες  οι  σχέσεις  του  με  το  Θεό, τους  ανθρώπους, την  κτίση  και  τον  ιδιο  τον  εαυτό  του. Αυτό  είναι  και  λέγεται  ασθένεια, αρρώστεια. Επομένως  η  θεραπεία, όπως  την  βλέπει  η  Ορθόδοξη  Παράδοση, είναι  ο  εκ  νέου  προσανατολισμός  των  σχέσεων  αυτών  και  η  αναδόμηση  της  ανθρώπινης  υπαρξης.

Όλα  τα  προβλήματα  δημιουργούνται, γιατί  ο  ανθρωπος  στο  βάθος  δεν  ζεί  την  πληρότητά  του,  την  θεραπεία  του.Αι !  Αυτή  την  πληρότητα,  την  θεραπεία  μπορεί  να  την  βρεί  ο  ανθρωπος  μέσα  στην  Εκκλησία,  μέσα  στην  εκκλησιαστική  κοινότητα. (Μπορεί  ο  ανθρωπος  αν  θέλει, να περάσει από  το  χώρο  της  φιλαυτίας, που  γεννιούνται  τα  πάθη, στο  χώρο  της  φιλαδελφείας, στο  χώρο  της  εκκλησιαστικής  κοινότητος, οπου υπάρχει αληθινή  θεραπεία  δια  της  αγάπης).

Γι΄αυτό το σκοπό  και μόνο χρειάζεται η ασκηση:  Για να ανήκω στο Σώμα του Χριστού, που κοινωνούν τα πρόσωπα των αδελφών μεταξύ τους. Επειδή δεν μπορώ να ενωθώ με τους αδελφούς μου, είναι κάτι δύσκολο, γιατί εχω τον εγωισμό μου, θέλω την καλοπέραση μου, θέλω πάντα να βάζω τον εαυτό μου πάνω απ’ όλα, γι’ αυτό ασκούμαι. Η ασκηση είναι το μέσον για να συναντήσω τον αδελφό μου Δεν κάνω ασκηση ερήμην του Θεού και του αδελφού μου για να καταφέρω κάτι δικό μου.

Ας δούμε μερικά παραδείγματα από την καθημερινή μας ζωή:

Νηστεύουμε σκληρά, δεν τρώμε το λάδι πολλές φορές,

– αλλά δεν καταλαβαίνουμε τον σύντροφό μας, ζούμε στον κόσμο μας, δεν του δείχνουμε αγάπη και ενδιαφέρον, τον εχουμε στο περιθώριο

– δεν καταλαβαίνουμε τα παιδιά μας, δεν ακούμε τι μας λένε, δεν μπαίνουμε στη θέση τους, δεν σεβόμαστε το πρόσωπο τους, φερόμαστε αψυχολόγητα.

Και κατά τα αλλα θεωρούμε ότι είμαστε εντάξει απέναντι στο Θεό, γιατί κάνουμε ασκηση, κάνουμε νηστεία.

Το κριτήριο της ασκησης είναι η αγάπη.

 Ασκούμαστε για να αγαπήσουμε, για να μπούμε πιο πολύ μέσα στην Εκκλησία.

Ξέρετε είναι σχετικά εύκολο να ασκείσαι σωματικά, π.χ. να νηστεύεις, αλλά είναι πιο δύσκολο να κάνεις ασκηση στον εγωισμό σου, για να αγαπήσεις τον συνάνθρωπό σου.

Ολες οι ασκήσεις είναι πιο εύκολες από την αγάπη. Γιατί η αγάπη είναι η κατ’ εξοχήν ασκηση. Στις άλλες ασκήσεις είναι μικρό το κόστος, το φαγητό, τα χρήματα, ο υπνος κ.λ.π.

Στην αγάπη είναι μεγάλο το κόστος: Πρέπει να κάνεις την αποκεντρωση, να βγάλεις τον εαυτό σου από το κέντρο της καρδιάς σου, για να χωρέσει ο άλλος, ο συνάνθρωπος.

Αυτή είναι η ασκηση, η αγάπη. Όλα τα αλλα μας βοηθούν στην αγάπη. Υπακούω στην Εκκλησία και νηστεύω, σημαίνει μαθαίνω να αγαπάω περισσότερο. Γι’ αυτό και οι Πατέρες μας λένε ότι αυτά που εξοικονομούμε από τη νηστεία, θα πρέπει να πηγαίνουν στους φτωχούς, όχι στη τράπεζα. Νηστεύω, κάνω ασκηση δηλαδή, για να ενωθώ με τους αδελφούς μου περισσότερο.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Advertisements
Αναρτήθηκε στις Uncategorized. Leave a Comment »
Αρέσει σε %d bloggers: