ΒΑΓΙΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ,ΠΡΟΣΜΟΝΗ ΚΑΙ ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΙΩΑΚΕΙΜ ΕΞΩ ΑΓΥΙΑΣ- ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ (ΠΑΣΧΑ) ΑΠΟ ΤΗ ΣΤΑΥΡΩΣΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΣΤΑΣΗ

ΒΑΓΙΟΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ 2015

Την Κυριακή των Βαΐων, σε ανάμνηση της θριαμβευτικής εισόδου του Χριστού στα Ιεροσόλυμα, όλοι οι Ναοί στολίζονται με κλαδιά από βάγια, φοίνικες η από άλλα νικητήρια φυτά, όπως δάφνη, ιτιά, μυρτιά και ελιά.Το παραδοσιακό έθιμο της διακόσμησης του Ναού μας εφαρμόστηκε κατά τάξιν κι εφέτος!!!Απο την Παρασκευή το πρωί αρχισαν οι προετοιμασίες μας για τον στολισμό εν οψει της μεγάλης εορτης της Κυριακής των Βαίων. Και φετος ασχοληθήκαμε κυρίως με την κατασκευή σταυρων απο φύλλα φοινίκων η σε φύλλα δαφνης. Ο μικρός Συμεών και  η Πένυ με τον Θείο τους κ.Γεράσιμο απο την Κεφαλλονιά, ηταν και πάλι οι δάσκαλοι μας στις κατασκευές αυτές.

Εκείνο ομως που αφησε ανεξίτηλα ιχνη στις ψυχές μας ηταν η ομορφη ατμοσφαιρα που δημιουργήθηκε αυτές τις ωρες της προετοιμασίας και της προσμονής: Η κ.Χριστίνα μας ελεγε τον «Λάζαρο», η κ.Ειρήνη επλεκε με τεχνη μικρούς σταυρούς ενω μας μιλούσε για την Ιθάκη….. ο κ. Γιώργος για την πρόσφατη επίσκεψή του στο Αγιον Ορος, εκει και ο νηστίσιμος χαλβάς της κ.Σπυριδούλας, το γευστικώτατο φτωχό της κ.Σοφίας… Φέτος το «Αρχονταρίκι»μας θύμιζε μια δημιουργική κυψέλη. Ο κ.Ανδρέας χάραζε το σταυρό πάνω στις δάφνες και καθοδηγούσε την ομάδα του με ενθουσιασμό. Η κ.Μαίρη πήρε τη πρωτοβουλία με την ομάδα της να στολίσει το Τέμπλο και τους πολυελαίους, η κ.Καλλιόπη και η κ.Ζωή δημιούργησαν μια πανέξυπνη σύνθεση για το μοίρασμα στους πιστούς,  η κ.Κωνσταντίνα με προσοχή παρακολουθούσε τις οδήγίες του μικρού Συμεών, η κ.Νατάσσα παρακολουθούσε τον κ.Γεράσιμο, ο κ.Δημήτρης, η κ.Κατερίνα,η κ.Ελένη…….Παρόντες, καθοδηγούσαν και βοηθούσαν οι καλοί μας Επίτροποι κ.Μιχαήλ Κουράτος και Γεώργιος Γρεβενιώτης.

Η εορτή των Βαϊών ας αποτελέσει αφορμή για μια προσωπική αλλαγή, να πλησιάσουμε τον Ιησού Χριστό, «Ιδού ο Νυμφίος έρχεται……», να ζήσουμε μαζί του τα άγια Πάθη Του για να ζήσουμε και την Ανάστασή του. Ας συγχωρήσουμε ο ένας τον άλλον . Την Μεγάλη Αγία Εβδομάδα που αρχίζει ας γίνει η μεγάλη αλλαγή και για τη δική μας ζωή.

Ευχόμαστε σε όλους οσους προσπάθησαν και επλεξαν τις σχετικές βαγιοκατασκευές, να ειναι το ιδιο δημιουργικοί στη ζωή τους, καθε παρα Κυρίου αγαθό και ευλογημένη Αγία Μεγάλη Εβδομάδα και καλή  Ανάσταση!

Η θεολογική σημασία της Εορτής

Η θεολογική σημασία αυτής της εορτής είναι να μας προετοιμάσει κατάλληλα με την προσωπική μετάνοια και την εν Χριστώ ζωή, για να γίνουμε μέτοχοι των σωτηριολογικών αποτελεσμάτων της Αναστάσεως του Ιησού Χριστού. Αυτό άλλωστε τονίζεται με σαφήνεια στην ειδική ευχή της ευλογίας των Βαΐων που ακούμε το λειτουργό να διαβάζει για τον σκοπό αυτό:

«Κύριε, ο Θεός ημών, ο καθήμενος επί των Χερουβείμ, ο εξεγείρας την δυναστείαν, και αποστείλας τον μονογενή σου Υιόν, τον Κύριον ημών Ιησούν Χριστόν, ίνα σώσει τον κόσμον διά του σταυρού, της ταφής και της αναστάσεως αυτού, ου παραγενομένου εν Ιερουσαλήμ επί το εκούσιον Πάθος, ο λαός, ο καθήμενος εν σκότει και σκιά θανάτου, λαβόντες τα της νίκης σύμβολα, τους κλάδους των δένδρων, και τα βάϊα των φοινίκων, την ανάστασιν προεμήνυσαν. Αυτός, Δέσποτα,και ημάς, τους κατά μίμησιν εκείνων, τη προερτίω ταύτηημέρα και κλάδους δένδρων εν χερσί φέροντας, διατήρησον, και ως εκείνοι οι όχλοι και οι παίδες, το Ωσαννά σοι προσφέροντας, διαφύλαξον, όπως εν ύμνοις και ωδαίς πνευματικαίς καταξιωθώμεν της ζωοποιού και τριημέρου αναστάσεως, εν Χριστώ Ιησού τω Κυρίω ημών. μεθ’ ού ευλογητός ει, συν τω παναγίω και ζωοπoιώ σου Πνεύματι, νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων Αμήν». (Ιερατικόν, σελ. 286).

Την Κυριακή των Βαϊων εορτάζομεν ένα είδος μικρού Πάσχα στο πρόσωπο του Αναστάντος Λαζάρου και στην ένδοξη πανήγυρι της εισόδου του Ιησού στα Ιεροσόλυμα, που μαζί συμβολίζουν και προεικονίζουν την Ανάσταση του Ιησού. Άλλωστε η σημασία του εβραϊκού όρου «Πάσχα» σημαίνει πέρασμα (το πέρασμα του Ιουδαϊκού λαού από τη δουλεία της Αιγύπτου στην ελευθερία διά του περάσματος της Ερυθράς Θαλάσσης). Στην προκειμένη περίπτωση, με την σημερινή εορτή και τη μεγάλη εορτή της επομένης Κυριακής, το Χριστιανικό Πάσχα έχει την έννοια του περάσματος από το θάνατο στη ζωή. Ενώ οι 40 ημέρες της Μεγάλης Τεσσαρακοστής αφιερωμένες για να σβήσουμε τα αμαρτωλά πάθη μας και να μετανοήσουμε για τις αμαρτίες μας, οι επόμενες έξι ημέρες της νηστείας, που αρχίζουν με την τέλεση της ακολουθίας του Νυμφίου, αποβλέπουν στη βαθύτερη βίωση, εκ μέρους μας, σε αυτό που θα ζήσει ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, έως της ημέρας της Αναστάσεως του. Καλούμαστε δηλαδή να ζήσουμε το μοναδικό μεγαλείο της εμπειρίας των μαθητών του. Για το πόσο θα πετύχουμε ή θα αποτύχουμε σ’ αυτή την κλήση της Εκκλησίας μας θα αποδειχθεί στην συνέχεια αν στη ζωή μας θα μιμηθούμε την προδοσία του Ιούδα ή το μαρτύριο του Πέτρου και των άλλων αποστόλων.

Μετά την ανάσταση του Λαζάρου, καθώς ο Ιησούς πήγαινε στα Ιεροσόλυμα τον υποδέχτηκαν με κλαδιά από βάγια..Ετσι καθιερώθηκε ο στολισμός των εκκλησιών με βάγια και το μοίρασμα αυτών στους πιστούς. Τα βάγια μπορεί νά’ναι μικρόκλαδα από δάφνη, ελιά, μυρτιά ή ιτιά και πολύ συχνά, ιδιαίτερα στα νησιά, από φοινικόκλαρα.Η εκκλησία μας καθιέρωσε ήδη από τον 9ο αιώνα το έθιμο αυτό μια και όπως αναφέρει ο Ευαγγελιστής Ιωάννης «όχλος πολύς…έλαβον τα βαΐα των φοινίκων και εξήλθον εις υπάντησιν αυτώ».Στα πρώτα χριστιανικά χρόνια, στα Ιεροσόλυμα, ο επίσκοπος έμπαινε στην πόλη «επί πώλου όνου», αναπαριστάνοντας το γεγονός, ενώ στα βυζαντινά  γίνονταν «ο περίπατος του αυτοκράτορα», από το Παλάτι προς τη Μεγάλη Εκκλησία.Στη διαδρομή αυτή ο αυτοκράτορας μοίραζε στον κόσμο βάγια και σταυρούς και ο Πατριάρχης σταυρούς και κεριά. Με τα βάγια οι πιστοί στόλιζαν τους τοίχους των σπιτιών και το εικονοστάσι τους. Και σήμερα ακόμα όλες οι εκκλησίες στολίζονται με δαφνόφυλλα ή βάγια.

Advertisements
Αναρτήθηκε στις Uncategorized. Leave a Comment »
Αρέσει σε %d bloggers: