ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΔ ΜΑΤΘΑΙΟΥ – Η παραβολη των βασιλικων γαμων

IMG_1666

Του π.Ιωάννη Νικόπουλου,Θεολόγου

Μετα τη παραβολή των κακών γεωργων (Μάτθ. 21, 33-42,) ο Ευαγγελιστής Ματθαιος καταγράφει τη παραβολή των γάμων, που αποτελει την ευαγγελική περικοπή της ΙΔ´ Κυριακης του Ματθαίου. Μοιάζει πολύ μέ την παραβολή του Μ.Δείπνου, την οποία παραθέτει ο Ευαγγελιστής Λουκάς (βλ. 14,15-24), αλλά διαφέρουν τόσο στίς λεπτομέρειες οσο και στο σκοπό γιά τον οποιο λέχθηκαν. Η παραβολή του Δείπνου μας αποκαλύπτει οτι ο Θεός απευθύνει το προσκλητήριό του σέ ολους τους ανθρώπους ανεξαιρέτως. Η παραβολή των βασιλικών γάμων τονιζει οτι για να παρουσιασθούμε στο Θεό που μας κάλεσε, πρέπει να ειμαστε ετοιμοι, κατάλληλα ευπρεπισμένοι.

Μεγάλη και λαμπρή η τελετή των γάμων που ετοίμασε ο βασιλιάς της παραβολής για τον υιό του. Ολα ησαν ετοιμα για τη μεγάλη γιορτή. Όμως οι προσκεκλημένοι, όχι μόνο δεν εκτίμησαν την τιμή που τους έγινε, αντίθετα την αρνήθηκαν και την περιφρόνησαν. Έδειξαν προκλητική αδιαφορία και αμέλεια απαράδεκτη. Κάποιοι εξ αυτών, περισσότερο μοχθηροί από τους άλλους, κακοποίησαν και σκότωσαν τους απεσταλμένους του βασιλιά. Τότε, μαθαίνοντάς το ο δίκαιος αυτός βασιλιάς οργίσθηκε κι έστειλε στρατεύματα να καψει την αμαρτωλή πόλη και να τιμωρήσει σκληρά τους ενόχους.

Ύστερα απ’ όλα αυτά έστειλε ξανά άλλους δούλους, για να καλέσουν καινούργιο κόσμο απ’ όποιο σημείο και τοποθεσία ήταν δυνατόν και από οποιαδήποτε κοινωνική τάξη.

Όταν το πλήθος συγκεντρώθηκε, ο βασιλιάς παρατήρησε ότι κάποιος από τους προσκεκλημένους δεν φορούσε το επίσημο και ευπρεπές ένδυμα, το οποίο του εδόθη, αλλά προτίμησε το σκισμένο και ρυπαρό δικό του. Εξοργισμένος ο οικοδεσπότης από την περιφρόνηση αυτή προς το πρόσωπό του, τον θεώρησε ανάξιο και, όχι μόνο τον πέταξε έξω από το τραπέζι του γάμου, αλλά διέταξε να τον ρίξουν σιδηροδέσμιο σε φυλακή.

Πολλές οι σημασίες και οι βαθύτατοι συμβολισμοί που περιέχονται, αγαπητοί μου, σε αυτήν την παραβολή.

Το βασιλικό τραπέζι για τους γάμους τού υιού Του είναι η Βασιλεία των Ουρανών.

Ὁ βασιλιὰς εἶναι ὁ Θεὸς Πατέρας, ὁ Ὁποῖος, κατὰ τὴν προαιώνια εὐδοκία Του, νύμφευσε τὸν Μονογενή Του Υἱό -ὁ ὁποῖος προσέλαβε ἀπὸ ἄφραστη ἀγάπη τὴν ἀνθρώπινη φύση-, μὲ τὴν ἀνθρωπότητα, γιὰ νὰ τὴν ἁγιάσει, νὰ τὴ θεώσει κατὰ χάριν. (Να την καταστησει Εκκλησία)

Ο υιός Του είναι ο Κύριος Ιησούς Χριστός και οι προσκεκλημένοι όλοι εμείς, που απαρτίζουμε το επί γης πλήρωμα της Εκκλησίας.

Καί, βλέπουμε στὴ συνέχεια τὸν πόθο, τὴ φιλάνθρωπη μέριμνα τοῦ Κυρίου νὰ γνωστοποιήσει, νὰ εὐαγγελισθεῖ τὴ μέγιστη τούτη εὐεργεσία Του σ᾽ ὅλους τοὺς ἀνθρώπους.

Ἀποστέλλει λοιπὸν ἐπανειλημμένα τοὺς δούλους Του, γιὰ νὰ καλέσουν τὸ γένος τῶν ἀνθρώπων στὴν ἀνέκφραστη χαρὰ τῆς κοινωνίας αὐτῆς τοῦ Υἱοῦ Του μὲ τὸν ἄνθρωπο, στὴν εὐωχία τῆς αἰώνιας ζωῆς.

Οι απεσταλμένοι είναι οι Προφήτες και οι Άγιοι, που δίδαξαν τον λόγο του Θεού και κυνηγήθηκαν, βασανίστηκαν και φονεύτηκαν φρικτά ανά τους αιώνες, από ασεβείς ανθρώπους.

Ο άνθρωπος με το ρυπαρό ένδυμα είναι ο απροετοίμαστος, επιπόλαιος άνθρωπος, ο οποίος δεν εφαρμόζει τις θείες εντολές, δεν καθαρίζει την ψυχή του από την αμαρτία, αλλά περιφρονεί το θέλημα του Θεού. Είναι ο «κλητός», αλλά όχι ο «εκλεκτός»! Έχει μεν κληθεί, αλλά είναι ακατάλληλος να εισέλθει στην Ουράνια Βασιλεία

ΕΞΩ ΤΟΥ ΝΥΜΦΩΝΟΣ

 Ο κάθε άνθρωπος, λοιπόν, είναι προσκεκλημένος στους γάμους, στη χαρά της βασιλείας του Θεού. Μπορεί να δεχθεί αλλά και να απορρίψει τη μεγάλη πρόσκληση της θείας αγάπης. Ο εγωκεντρισμός του ανθρώπου δεν του επιτρέπει να έχει βιώματα της κοινωνίας με τον Θεό και γι’ αυτό απορρίπτει την προσφερόμενη αγάπη του, τη συμμετοχή του στη χαρά της γαμήλιας τελετής.

Ο άνθρωπος που είναι κολλημένος στην αμαρτία αφήνει τον εαυτό του έξω του νυφώνος. Φοβάται να βρεθεί στο χώρο της προσφερόμενης θείας αγάπης και καταδικάζει την ύπαρξή του σε απομόνωση και μοναξιά. Βυθίζεται στο χάος της αμετανοησίας σε σημείο που η ζωή βιώνεται ως θάνατος και κόλαση. 

ΚΑΛΟΥΜΑΣΤΕ ΟΜΩΣ:

Να αποδεχθούμε την πρόσκληση του Θεού,  να αφήσουμε δηλαδή κατά μέρος τις μέριμνες που μας εξουσιάζουν  και τους άλλους που θέλουμε να εξουσιάσουμε  και να φανούμε ταπεινοί και ευγνώμονες έναντι του Θεού λέγοντας ΝΑΙ στην συνάντηση της Θ.Ευχαριστίας.

Το ΝΑΙ αυτό δείχνει ότι για μας η πρόσκληση στους γάμους της βασιλείας είναι η προτεραιότητά μας.

Και να έχουμε ένδυμα,

δηλαδή να αρνηθούμε τον δικό μας τρόπο ζωής, την παράδοσή μας στην καθημερινή αυτοθέωσης μας, στο θελημα  μας, στην αδιαφορία για τον Θεό και τον τρόπο Του,  επιλέγοντας την μετάνοια και την αγάπη.   Για να ανήκουμε με την θέλησή μας όχι μόνο στους κλητούς, αλλά και στους εκλεκτούς.

Οι συνεχείς προσκλήσεις του βασιλιά φανερώνουν το μέγα έλεος και τη μακροθυμία του Θεού.

Αγαπητοί αδελφοί, από τις διαθέσεις του ίδιου του ανθρώπου εξαρτάται το κατά πόσο μπορεί να συμπεριλαμβάνεται στους «κλητούς» και τους «εκλεκτούς» του βασιλικού γάμου.

Όλα είναι προσφορά και δωρεά της αγάπης του Θεού. Αρκεί ο άνθρωπος μέσα από τα βιώματα της μετάνοιας, της συντριβής και της ταπείνωσης να «παραθέσει πάσαν τη ζωή του Χριστώ τω Θεώ». Αμην.

Advertisements
Αναρτήθηκε στις Uncategorized. Ετικέτες: . Leave a Comment »
Αρέσει σε %d bloggers: